Indsigter fra DCI GO! kickoff event d. 29.11.2021

Mandag d. 29. november afholdt DCI et DCI GO! kick off seminar, hvor vi sammen med en bred repræsentation af bl.a. kreative virksomheder, interesseorganisationer og investorer, satte fokus på, hvordan økosystemet omkring de kreative virksomheder styrkes, og hvordan kreative virksomheder bedre forbindes med potentielle investorer. 

Dagen bød på af indsigter, som skal danne rammerne for det videre arbejde med at udvikle DCI som platform. 

Første del af dagens program satte spot på musikbranchen. Her fik vi bl.a. belyst behovet for at opbygge en gensidig forståelse mellem kreative i musikbranchen og potentielle investorer. Det gør sig i særlig grad gældende i forhold til at opbygge en gensidig forståelse af musikrettigheder som afgørende punkt i musikindustrien som investeringsobjekt. 

Som del af programmet fortalte vores partner Jacob Faber, chef for erhvervskunder i Lunar, om vigtigheden i at få værdisat objektet rigtigt fra starten. Det gælder om at synliggøre for potentielle investorer, hvad der fungerer, og hvorfor. Det blev tilsvarende understreget af Trine Løve, Porteføljekundechef i Vækstfonden, som også italesatte udfordringen i at få synliggjort musikbranchens værdier:

“Musikbranchen oplever sig udfordret ift. synliggørelse af branchens værdier og aktiver. Finansieringssiden har svært ved at forstå og anerkende disse værdier – ikke så meget de store internationale markedsdeltagere, men potentielle finansieringskilder som banker og investorer. Jeg fornemmer, at vi har en fælles opgave i at finde et fælles sprog og en gensidig forståelse.”

I denne sammenhæng er skellet mellem forskellige produkttyper vigtigt - det gælder katalogvarer og enkeltstående projekter - som det blev pointeret fra flere sider. Typisk har et musikprodukt desuden en langt længere levetid sammenlignet med andre kreative produkter, som eksempelvis kan være sæsonbetingede - og det skal medtænkes i produktets værdisætning.

Vilje og behov for at videreføre og styrke dialogen på tværs

Det blev samtidig tydeligt, at viljen og ønsket om tværgående dialog gør sig gældende. 

Som både det møde og resten af DCI dagen viste, så er der vilje til konstruktiv dialog på begge sider og fremfor alt så viste dagen, at DCI initiativet om møder, som det vi afholdte, er helt afgørende for at de kreative brancher bevæger sig.

 Panelerne, workshops og det sociale samvær på DCI dagen på tværs af de kreative erhverv og gennem møderne med den finansielle sektor gør DCI initiativet helt afgørende for, at de potentialer, de kreative erhverv har, blir forløst. Det synes jeg, dagen var et virkelig godt eksempel på.” siger Niels Mosumgaard, direktør i Musikindustriens Netværk. 

I løbet af dagen viste det sig, at dette ikke kun gør sig gældende i musikindustrien.

Potentialer i de kreative virksomheder

Eftermiddagens program åbnede vi med spørgsmålet om, hvorfor fondene kigger på de kreative virksomheder. Her lagde vores samarbejdspartner fra Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang ud med at fastslå vigtigheden i at få styrket de kreative erhverv ved at betragte dem som et økosystem - og dernæst at styrke de indbyrdes relationer. Samtidig understregede Brian Mikkelsen fra Dansk Erhverv det store vækstpotentiale, der findes i de kreative virksomheder

”Dansk Erhverv bakker op om DCI. Jeg tror, det er helt rigtigt set, at der er et behov for at tænke de danske kreative erhverv bedre sammen på tværs. Vi skal have styrket branchens forretningsforståelse. Vi skal have åbnet flere investorers øjne for branchen og vist dem, at det altså er helt trygt – og godt kan betale sig – at investere i de kreative erhverv. For bag den kreative ildhu, der ligger der en forretning, som er fuldstændig ligestillet med alle mulige andre brancher.”

En pointe, som vakte genklang hos vores partner Rolf Kjærgaard i Vækstfonden, som fremhævede de kreative industrier som en afgørende faktor i og del af dansk kultur og eksport. 

Barrierer og løsninger

Med et stærkt hold af panelister, fik vi sat ord på potentialer, barrierer og løsninger i den kreative branche.  En gennemgående tendens, som blev italesat på tværs, var, at et produktets værdi ikke er åbenlys, men skal kommunikeres ud til de forskellige modtagere. 

“For mange fokuserer for meget på produktet og forsømmer de andre dele af forretningsmodellen, de skal bygge (salgskanal, markedsføring, kunderelation, indtægtsmodel, etc.). Fra investorernes side er der heller ikke grund til at gøre særlig forskel. De er fokuseret på at forstå forretningen, og sikrer, at de får return on investment uanset branche.”, fortæller Anders Graabæk, forretningsudvikler og stifter af Validate. 

Derfor bør kreative fokusere på indhente kompetencer og styrke brand-fortællingen fra start. En vigtig indsigt fra dagens paneldiskussion var efterspørgslen på forretningsindsigter og data, som investorer har behov for for at kunne købe ind i den kreative forretning. Mens der syntes at være rigelig med interesse for investeringer i de kreative industrier, herskede der ikke desto mindre tvivl om hvordan. Det blev bl.a. slået fast af Anne Stampe Olesen, investor og medstifter af Nordic Female Founders, og af Anders Graabæk, forretningsudvikler og stifter i Validate, som netop stor erfaring med at hjælpe kreative virksomheder ud på deres vækstrejser.  

Fra den kreative fløj pointerede Nicolaj Reffstrup, stifter af GANNI, og med indsigt i både mode- og tech-branchen, samt Helle Søholt Gehl, CEO i Gehl Architects, at de kreative virksomheder skal:

  • rekruttere tidligt for få gavn af kompetencer, virksomhederne ikke selv har, og få dem med i processerne fra start.

  • huske, at organisk vækst i virksomheder, hvor den største omkostninger er mennesker, ikke nødvendigvis kræver et kæmpe kapitalindskud. 

  • tænke internationalisering fra start og ikke begrænse sit produkt til det danske marked

Der findes et stort potentiale i at understøtte dialogen mellem de kreative og deres potentielle investorer og skabe en større klarhed om, hvordan finansieringer i den kreative industri kan finde sted.  Med mandagens indsigter arbejder vi i DCI nu videre på at målrette de kommende DCI GO!-arrangementer, så vi får sat fokus på at styrke netværket, relationerne og vidensudvekslingen mellem kreative virksomheder, branscheorganisationer og den finansielle sektor. 

Første DCI GO! I sit fulde format afholdes i Utzon Center, Aalborg, d.28.02.2022. Programmet er endnu ikke offentliggjort, men du kan allerede tilmelde dig via vores hjemmeside på: danishcreativeindustries.dk/aalborg

Mandagens panel bestod af:

  • Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden 

  • Nicolaj Reffstrup, stifter af Ganni

  • Helle Lis Søholt, CEO i Gehl 

  • Aya Fabricius, medstifter og CCO i Spotly 

  • Anders Graabæk, forretningsudvikler og stifter Validate

  • Anne Stampe Olesen, investor og medstifter af Nordic Female Founders

Vores moderatorer var Rikke Østergaard, Brand Director i Advice og Niels Mosumgaard, Direktør i Musikindustriens Netværk.

Forrige
Forrige

OPEN CALL: tilmeld dig pitch-træning for kreative virksomhedsledere

Næste
Næste

Ny platform vil gøre afstanden kortere mellem investorer og kreative virksomheder