KROG NOBIS

Virksomheden Krog Nobis er et kommunikationsbureau med fokus på fiskeriet og fiskere.

Bureauet tilbyder alt fra kommunikationsstrategier for fiskeriindustrien til undervisning for børn.

Mød her stifter Maria Mejlhede Krog, der deltog i DCI GO! i Viborg i 2022.

Foto: Emma Ishøy

Foto: Emma Ishøy

Hvorfor blev du kreativ iværksætter?

“Jeg kunne se, at uanset hvilken lyst eller idéer jeg havde, så blev de begrænset af min arbejdstitel. Derfor besluttede jeg mig for, at jeg blev nødt til at være selvstændig. Jeg havde sådan en lyst til at gøre en forskel, og hvis jeg skulle gøre en forskel, så var jeg nødt til at skabe det selv.

Da jeg var barn, ville jeg gerne være skuespiller, og jeg elskede at optræde foran mine forældre og alle, der gad se mig. Siden blev jeg konkurrencerytter og kunne optræde med hesten.

Men der hvor jeg kommer fra, er der ikke rigtig andre veje end skolen, så jeg har både gået i gymnasiet og på universitetet. Og selvom jeg har haft sabbatår og lavet sjove ting, så kunne jeg mærke, da jeg blev færdiguddannet, at jeg ikke helt var det sted, som jeg havde håbet på.

I dag har jeg ikke en drøm om at være skuespiller, men jeg har et ønske om at få noget af den kreativitet, jeg havde som barn, tilbage i mig selv. Den er blevet pakket væk af at gå så meget i skole, som jeg har.” 

Hvad er den vigtigste egenskab at have inden for feltet i din optik?

“Jeg tror, at det er idéudvikling. At kunne se koncepter og idéer og at kunne koble det med strategisk arbejde. Man skal ikke være låst fast i, hvordan verden ser ud. Den er i konstant forandring, så vi skal kigge ud mod den og hente inspiration til vores egne områder.

Det er vigtigt at turde række ud og sætte nogle ‘frække’ kombinationer op. Det er min helt store styrke.

Jeg synes kun, at det er skægt, når man blander noget sammen, som folk ikke forventer. Jeg har enorm respekt for gamle erhverv, men jeg har endnu større respekt for fremtiden. Vi bliver nødt til at blande det gamle med det nye.” 

Hvad har DCI hjulpet med?

“Første gang jeg blev opmærksom på DCI, læste jeg, at det var noget for kreative, og jeg tænkte:

‘Ej, det er ikke mig’.

Men så stod der, at kommunikationsbureauer også kunne være med. Og så ændrede jeg mening til:

‘Jeg prøver’.

Jeg deltog i pitch-træning, og Anders (Graabæk – underviser på forløbet, red.) skulle bare sige få ting for at ændre mit mindset omkring min virksomhed. Han fik ført mig i retning af at se ‘Krog Nobis’ som et europæisk og måske endda globalt – og ikke bare dansk – kommunikationsbureau.

Men min primære motivation for at deltage var at se om det, jeg laver, kan holde til, at jeg står på scene. Hvis jeg ikke kan formidle, så skal jeg jo heller ikke formidle på vegne af fiskeriet. Men det fandt jeg heldigvis ud af, at jeg godt kan. For mig handlede det ikke om at få en investor, men om at der var seriøse erhvervsfolk, som gad høre på mig.

Og så er det vigtigt med netværksdelen. At møde hinanden, de små oplæg og sparring er alt det, som giver mig noget. Det er vigtigt med den connection.”

Hvordan ser fremtiden ud for dig og din virksomhed?

“Vi skal have bygget en større organisation op. Og så vil vi selvfølgelig også gerne ud på det europæiske marked. 

En ting er kommunikationsopgaver, men jeg tænker også meget på, hvilke produkter vi kan skabe. Vi har masser af maritime genstande i vores hjem og sprog – for eksempel slagbænke og hængekøjer – men hvordan får vi bevidstheden om det en tak længere ind? Det er noget, jeg tænker over.

På sigt kunne det også være fedt at samarbejde med nogle, der beskæftiger sig med fødevaredelen af branchen.

Vi vil selvfølgelig vildt gerne ud over landegrænsen og have en impact. For hvad nytter det, hvis vi stopper her? Jeg vil gerne sætte fokus på, hvordan vi forholder os til fisken i de europæiske lande. Det er nemlig meget forskelligt ud fra, om du er i en italiensk havneby eller i Danmark.

Jeg håber, at jeg kommer til at være en del af en verden med bedre oplysning omkring erhvervsuddannelser, fiskeri og det maritime generelt. Produkterne derfra skal være gode og fyldt med kvalitet. Jeg ser helt klart en fiskeriindustri, som skal komme på niveau med andre fødevareindustrier. Jeg håber virkelig, at fisken stadig kommer til at kunne spises af alle, og at vi sikrer viden om havet – alle skal have adgang til den viden.”

Læs mere om Maria Mejlhede Krog og Krog Nobis på websitet her:

Forrige
Forrige

CANAIRI