DCI GO! events skaber investeringer og voksende interesse for kreative virksomheder
Danish Creative Industries (DCI) har eksisteret i et år. Siden februar har DCI besøgt Aalborg, Struer, Odense, Viborg, Aarhus og København med eventserien DCI GO!, som bringer kreative og investorer sammen for at tale om fremtidige samarbejdsmuligheder. Eventserien har skabt gode resultater, flere investeringer i og en øget interesse for kreative virksomheder blandt investorer og kapitalfonde.
7 events, +650 deltagere, 225 kreative virksomheder, +60 investorer og 56 pitchende virksomheder har taget del i DCI GO! eventene landet over. På blot et halvt år har eventserien skabt mindst 22 kapitalindskud i kreative virksomheder for en samlet sum på mindst 1.5 mio. kroner. Flere deltagende virksomheder er i opfølgende dialog med potentielle fremtidige forretningspartnere. Dertil forventer DCI at se flere kapitaloverførsler som udfald af de dialoger, projektet har skabt over de seneste måneder.
Øget interesse for kreative virksomheder
I kølvandet på årets eventrække kan DCI se en øget interesse for de kreative forretninger blandt investorer, som fortæller, at de i højere grad er blevet opmærksomme på investeringsmulighederne i kreative virksomheder.
“Jeg har faktisk i højere grad fået øjnene op for kreative virksomheder end før. Kreativitet er mange ting, og jeg synes at det var fantastisk at se, hvor mange forskellige virksomheder DCI kunne samle, og i et super set-up. Der var virkelig god mulighed for at få snakket med de virksomheder, der stillede op,”
fortæller Anne Mejdal, tidl. CEO i Visti Unlimited, som flere gange på året har deltaget ved DCI GO!
For nogle virksomheder er interessen mundet ud i en konkret investering; eksempelvis hos virksomheden Crateit, som producerer kreativt trælegetøj. Crateit kunne for nyligt præsentere, at virksomheden har fået sin første investering på knap 1 mio. kr. Fra The White Box. De to parter mødtes til DCI GO! I Odense, og herfra gik det stærkt:
“The White Box har siddet i investorpanelet af flere omgange og deltaget i DCI GO! events både i Jylland, Sjælland og ikke mindst på Fyn. Der er mange rigtig dygtige kreative ildsjæle landet rundt, og vi har både udvidet vores samarbejde med andre investorer, branchepersoner, nye brands og ikke mindst investeret i et brand, nemlig de to ihærdige unge ildsjæle Martin og Tonny fra Crateit fra Odense,”
fortæller Christoffer Bettencourt, Sales Director & Partner i The White Box.
Styrker kreative virksomheder i mødet med kapitalverden
Samtidig er flere virksomheder blevet inspireret til at opsøge investorer. DCI har bl.a. klargjort kreative virksomheder på mødet med investorer og øget virksomhedernes forretningsmæssige kompetencer. På DCI og Validate’s pitchkursus er virksomhederne nemlig blevet skærpet i deres forretningsforståelse som forberedelse til at pitche for investorer på de lokale events.
“DCI har gjort et fantastisk stykke arbejde med at optegne landskabet imellem os kreative virksomheder på den ene side, og investorer og kapitalfonde på den anden. Og de indsigter der er fulgt med i kraft af sådan et forløb her, har virkelig gjort en forskel og bragt os stærkere og klogere videre på vækstrejsen,”
fortæller Kristian Humaidan, founder af SoundWheel og deltager og prismodtager i pitch-runderne i Odense og København.
Fortsætter med at bringe kreative og investorer sammen i 2023
DCI har fundet en nøgle til, hvordan der kan skabes rammer for nye netværk og dialoger mellem iværksættere, investorer og økosystemet omkring de kreative industrier. Samtidig kan DCI konstatere, at startups i Danmark hjælpes for sent. Det betyder, at for mange ikke overlever. En tidlige indsats for de kreative iværksættere vil kunne øge succesraten og antallet af startups, der går hele vejen.
Det giver anledning til at fortsætte og videreudvikle indsatsen. DCI ser derfor frem til igen i 2023 at byde velkommen til en ny række landsdækkende DCI GO! events, som realiseres i samarbejde med Gudbjørg og Ejnar Honorés Fond, som ser frem til at fortsætte samarbejdet med DCI:
“Vores håb er, at vi med støtten til DCI GO! kan give vores lille bidrag til, at unge, kreative iværksættere med ild i øjnene, kan udvikle idéer og skabe produkter til glæde for mange. Uanset om de nye forretningsidéer bliver til store virksomheder eller ej, genererer de kreative virksomheder vigtig viden og erfaringer, som har potentiale til at blive til gavn for mennesker og samfund,”
fortæller Jacob Hjulmand, direktør i Gudbjørg og Ejnar Honorés Fond.
DCI inviterer samtidig til en ny række kompetenceforløb for grønne, kreative vækstiværksættere. Forløbene afvikles over hele landet og forventes at starte ved udgangen af vinteren 2023. Forløbene, som kaldes DCI Green Creatives Startup Program, er støttet af Erhvervsstyrelsen og afholdes i samarbejde med Validate Consult.
Fakta om Danish Creative Industries
Danish Creative Industries (DCI) er et nyt dansk initiativ. DCIs mål er at matche kreative virksomheder med kapital og understøtte de kreative erhvervs vækst og udvikling ved at skabe større gensidig forståelse og dialog mellem kreative virksomheder og investorer.
Bag DCI står Nephew-guitarist Kristian Riis og virksomheden Volcano, som har arbejdet med de kreative erhverv i mange år både herhjemme og internationalt.
”Der er penge i de kreative brancher, men der er ikke så mange der ved det. Vi har skabt DCI ud fra et behov, vi har fået bekræftet igen og igen, nemlig behovet for, at kreative og investorer lærer at forstå hinandens verdener. Kreative virksomheder er ikke nødvendigvis verdensmestre i forretningsmodeller, mens investorer i mange tilfælde ikke kender til de kreative virksomheders sprog og værdiskabelse. Det vil vi gerne gøre noget ved, så de kreative erhverv får udløst det potentiale, de fortjener, til gavn for Danmark”, siger Kristian Riis som selv er et eksempel på en kreativ aktør, som er gået hele vejen.
Samarbejdspartnere
DCI samarbejder bredt med aktører i og omkring de kreative industrier. DCI’s første 7 events i 2022 er realiseret i samarbejde med Industriens Fond, Vækstfonden, Lunar, Gudbjørg og Ejnar Honorés Fond og en lang række samarbejdspartnere som bl.a. Creative Denmark, Life Style & Design Cluster, Danish Sound Cluster, Danmarks Grønne Investeringsfond, Dansk Erhverv, Lydens By, Design Denmark, Sound Hub Denmark, Nordic Female Founders, Utzon Center, Space10, ARoS, Creative Business Network, Musikindustriens Netværk, Barc, Anarkist, Viborg Visuals, Business Viborg m.fl.