Blog: DCI GO! handler om at skabe forståelse og dele perspektiver på tværs


Blog: DCI GO! handler om at skabe forståelse og dele perspektiver på tværs*

Foto: Jakob Vingtoft

Af Niels Mosumgaard, direktør i Musikindustriens Netværk

*Blogindlægget rummer skribentens egne personlige holdninger, og er ikke et generelt udtryk for DCI’s standpunkter

Vi bliver fordelt efter farver, grønne og røde, kreative og investorer eller som mig noget andet. Vi er mange, der står på farvede prikker overfor hinanden, imens initiativtager til DCI, Kristian Riis, står og råber anvisninger i en megafon. Det er let kaotisk og rimelig sjovt. Vi skal præsentere os og fortælle, hvad vi laver, og hvorfor vi er med til DCI GO. Der er et minut til hver, og det er derfor, at Kristian står med megafonen og inddeler tiden i et-minutsintervaller. Man bliver meget bevidst om, hvordan man bliver mest præcis med sin præsentation, når man kun har ét minut. Man er nødt til at holde øjenkontakt med den, man taler med, for at kunne høre, hvad den anden siger. Det er intenst, og man møder virkelig mange mennesker med gang i noget spændende. For mig handler det både om at møde investorerne med nysgerrigheden og de kreative med de vilde idéer. Begge parter er inspirerende folk, som både jeg og den musikindustri, jeg repræsenterer, kan lære noget af. For det er det DCI GO skaber; møder mellem mennesker, som arbejder og lever med noget meningsfuldt på hver deres måde. 

Foto: Oscar Scott Carl

En delt ambition

Men hvad er det fællesområde, som kreative iværksættere og investorer egentlig deler? Måske er det iværksættertanken i sig selv. Idéen om at man kan være del af noget nyt, skabe sig en forretning og et liv omkring noget, der både er givende for en selv og for folk i al bred almindelighed. Og at de to sider, de kreative og investorerne, er to dele, som på produktive måder er afhængige af hinanden. 

Som en del af DCI GO’s ”hang-arounds” troppede jeg tidligt op i Tinghallen i Viborg med udsigt til Viborg fodboldstadion. Der var kommet folk endnu tidligere og de gik og satte op og ordnede det sidste, inden publikum kom. Der var også nogle, som senere skulle pitche deres kreative idé til investorerne, og de var åbenlyst spændte, tændte og parate. Et par af dem gik og satte deres udstilling af en tegneserie, som var grundlaget for deres idé, op, og jeg kiggede på det og snakkede med Q, den ene af de to stiftere af tegneserieduoen Snackbag Studios. De havde forberedt sig, det var tydeligt. Deres energi var smittende. 

Mødested for kreative og investorer

Idéen med DCI GO! er at skabe et mødested for kreative iværksættere, indenfor mange områder, og investorer rundt omkring i landet. Det betyder, at holdet bag bruger arbejdskraft på at opsøge lokale investorer og de kommuner, som projektet kommer forbi, for at finde relevante iværksættere, som er et sted mellem helt nye start-up og på vej mod scale-up. De kreative, som melder sig, tilbydes et forløb over to gange, hvor de bliver klar til at kunne forklare deres idé, deres forretningsstatus og deres investeringsbehov på tre minutter. 

Det er det møde, jeg er interesseret i. Både for at møde lokale investorer, men også for at få en fornemmelse af, hvad det kræver at skabe en forretningsramme omkring en kreativt skabende idé. Som direktør for Musikindustriens Netværk, er det afgørende at finde de adgange og broer, der findes, mellem skabende og udøvende musikere, managere, musikforlæggere og musikselskaber, og at forstå, hvilken rolle investorerne egentlig kan spille i vores branche. Vi har samlet os i et løst brobyggernetværk med det formål at skabe bedre rammebetingelser for den kommercielle musikindustri, hvor hele økologien er en del af løsningerne. Det er ikke helt enkelt at træde ud af sit musikstudie, hvor beats og kreativitet bobler over det hele, og så skabe de forbindelser, som er nødvendige for at skabe sig en forretning. På samme måde kan alle dem, der skaber rammerne for musikforretningerne hos managerne, musikforlagene og musikselskaberne, der skaber forretningen omkring musikken, have svært ved at forklare for investorer og banker, hvad det egentlig er, der ligger som omdrejningspunkt for en investering i musikken. Derfor er det befriende, at DCI GO! har gjort arbejdet og åbnet nye adgange og tændt nysgerrigheden hos investorerne lokalt og på nationalt plan med bl.a. Vækstfonden og Industriens Fond. Derfor er det fantastisk at opleve de forskellige kreative folk forklare, hvad det egentlig er de arbejder med, og hvordan de forestiller sig, det kan blive til en forretning for både dem og for investorerne, og hvordan deres produkter allerede er, eller kan blive noget, der gør en forskel i folks liv.

At finde frem til det sted, hvor forskellige kompetencer spiller sammen

Q og hendes co-founder, Heidi Holmeå Christiansen, havde virkelig gjort deres arbejde. På tre minutter fik vi fornemmelsen af en skabende idé om en tegneseriesamling på 20 album med tilhørende udbredelse på sociale medier, som karakterer i et vildt univers og som en slags samlende identiteter for fans. De havde brug for kapital til at komme videre, men de gjorde det også klart, at de allerede var i gang med deres egen forretning og salg, og derfor måske i virkeligheden havde brug for inspiration til at gøre mere af det, som de gjorde allerede. De var fuldstændig klare over, hvad de var i gang med - og havde forberedt sig; energien bredte sig til os alle sammen, mens de skiftedes til at præsentere deres idé.

Incitamentet er måske de pitch-runder, der er en del af DCI GO!, men resultatet er en bevidstgørelse og afklaring af de projekter, folk arbejder med. Det afgørende er, om man forstår sin idé, så den kan forklares, og det afgørende spring er at turde tro på, at idéen kan omsættes til forretning. Det er hårdt arbejde, men det er også frigørende. Som kreativ skabende er man vant til at arbejde i en lille kreds eller helt alene, men hvis man finder de kompetencer, som man ikke selv har, kan man, hvis idéen er stærk nok, få et liv ud af at få en god idé eller være dygtig til at skabe eller spille musik. Det er samspillet, der er vigtigt. På den måde er der ikke den store forskel på en sang, et beat, en tegneserie eller en virksomhed, der genanvender brugt tøj i en bæredygtig tid eller en app, som hjælper med at styre meditationsrytmer.

Der er flere erhvervsklynger og store organisationer, som arbejder med møder mellem virksomheder og investorer på deres respektive faglige områder, men som en indgang til det brede møde mellem idéer og investorernes nysgerrighed omkring en bred vifte af fag på start-up niveau er DCI GO! enestående.

Forrige
Forrige

Nyhed: Investering førte til flot, vigtig og Oscar-nomineret kortfilm

Næste
Næste

Blog: DCI GO! har styrket motivation og kompetencer