Blog: DCI GO! har styrket motivation og kompetencer


Blog: DCI GO! har styrket motivation og kompetencer*

Foto: Jakob Vingtoft

Foto: Jakob Vingtoft

Af Claus Toksvig Kjær, direktør & producer i Nørlum Entertainment


*Blogindlægget rummer skribentens egne personlige holdninger, og er ikke et generelt udtryk for DCI’s standpunkter

Aalborg, Struer og Odense har haft stor glæde af netværkseventet DCI GO! og d. 22. juni blev det endelig Viborgs tur til at få besøg af Danish Creative Industries. Det blev en dag med fuld drøn på kreativitet og networking; noget som vi i forvejen mestre når det kommer til idéudvikling og visualiseringer inden for spil, film og funktionel animation. Men - og der er et stort men, for der er stadig lang vej fra den super gode og gennemtænkte idé og til fuldendt produktion med kvalitetsstempel.

 

DCI bygger den måske allervigtigste bro, nemlig den til mulige investorer. Broen, som oftest kan være enorm svær at få bygget, hvis man - som jeg selv - er iværksætter for en kreativ virksomhed. For når idéerne er flest og illustrationerne flyver gennem luften her på Arsenalet på den gamle Kaserne i Viborg, er der fra idé til færdigt produkt brug for risikovillig kapital. Konkurrencen er benhård på animerede IP'er (intellectual properties) og uden nogen form for funding på flere års udvikling, går mange tit døde på ellers virkelig sublime idéer, som måske kunne være blevet til en ny Subway Surfers eller Flee/Flugt. 

 

Det hænger nok også sammen med, at når man er født med et ultra kreativt drømmende mindset, så er det sidste, man egentlig har lyst til, at købe et dyrt jakkesæt, rejse rundt i Danmark og banke på døre for at overbevise/sælge sin idé ind. Denne sælgermentalitet/ "se mig jeg er på", kan være ganske grænseoverskridende for os bag tegnebrættet. Det er lige præcist derfor mange af os er blevet tegnere/animatorer og ikke har taget en handelseksamen eller kursus i økonomi og salg. 

 

For man kommer sjældent langt med sin idé uden kapital, og der er i den grad brug for hinandens kompetencer. Men hold op hvor er det svært at overbevise sig selv i begyndelsen om at det er en høj prioritering vs. filmens/spillets indhold. Jeg har selv måtte stå ud af min komfortzone da jeg startede egen virksomhed, for det er jo ikke bare ens eget team man skal inspirere. Man bruger meget tid på at hente investering hjem til sine historieudvikling /manuskripter, for næsten al visualisering koster en del penge at få op på et niveau, hvor det er salgbart og kan appellere til de helt store målgrupper og man kan opnå en form for massedistribution.

 

Men når det nu er så grænseoverskridende selv at tage skridtet, så sørger DCI GO heldigvis for at investorerne kommer til os. Et vanvittigt sejt "on the road" projekt bla. stiftet af Kristian Riis (guitarist i bandet Nephew), som jo er vant til at være på turne - måske kommer inspirationen derfra.

DCI GO! dagen blev for en kreativ virksomhed i Viborg en milepæl, da vinderen for ‘Mest lovende virksomhed’ kunne gå hjem med 50.000 DKK og mulige interesserede investorer fremadrettet. 

 

Jeg var selv inviteret med som gæste-speaker vdr. Nørlum Entertainment og vores rejse gennem de internationale koproduktioner, vi har været med på de sidste 10 år. Men det at opleve selve eventen som deltager var noget helt specielt, for det var nærmest en speeddating inderfor networking. Noget som alle virksomheder ville have stor glæde af uanset hvor mange eller få år de har været etableret. For det giver faktisk tro på sig selv at skulle fortælle lige netop det man inderligt brænder for på bare 2 min. til så mange forskellige mennesker på én gang.

 

Jeg er utrolig imponeret over, hvor meget man kan nå igennem på kun 1 dag. Relevante foredrag, case-studies, networking, pitch-sessions og kåringer af vinderne. Alt sammen med til at forme alle de virksomheder på deltagerlisten. Og jeg er 100% sikker på, at uanset om man vandt eller ej, så var samværet den dag guld værd - det har styrket motivation og ens kompetencer fremadrettet. 

 

Kreativitet generelt er en så vigtig del af alt det, vi iværksættere går og laver til dagligt, men i den grad også for børn i skolerne. For det er deres drømme, deres idéer der skal på banen og skabe de næste mind-blowing universer for fremtidens koncept/produkt skabelser. At plante de frø er så utrolig vigtigt for vores kreative udvikling.











Forrige
Forrige

Blog: DCI GO! handler om at skabe forståelse og dele perspektiver på tværs

Næste
Næste

Blog: Kreativitet er for alle