Blog: Kreativitet er for alle


Blog: Kreativitet er for alle*

Af Kathrine Weicker, Senior Forretningsudvikler, Erhvervshus Hovedstaden /

Ekstern Lektor, Copenhagen Business School

*Blogindlægget rummer skribentens egne personlige holdninger, og er ikke et generelt udtryk for DCI’s standpunkter




Den kreative økonomi er et middel til at adressere vigtige sociale og kulturelle behov. Den kan give kulturel tilstedeværelse ved at præsentere en bred vifte af menneskelige erfaringer og oplevelser. Den kan hjælpe med at skabe social samhørighed, blandt befolkningen som helhed eller særlige fællesskaber ved at muliggøre deling af fælles fortællinger om den nutidige, historiske eller magiske verden, hvori vi lever. Den kreative økonomi er den del af økonomien, der fortæller vores historier og de kreative værker, vi efterlader som et samfund vil sandsynligvis definere, hvordan fremtidige generationer forstår os.


Hvem og hvad favner de ‘kreative’ erhverv?

Den givne definition af det vi kalder kreative erhverv, er farverig og omfangsrig, og udgør et bredt erhvervsområde og består af i alt 11 delbrancher: Arkitektur, bøger & presse, design, film & video, indholdsproduktion & computere, kunst & kunsthåndværk, musik, mode & beklædning, møbler & interiør, radio & tv samt reklame. Delbrancherne er forskelligartede og indeholder både produktionsvirksomheder, videnservice virksomheder og virksomheder, der fremstiller kunstnerisk indhold.

De kreative erhverv er en utvivlsom kraft og styrke i vores overordnet økonomi og en vigtig konkurrencefordel for os alle. For i Danmark kan vi noget helt unikt, når det gælder kreative kompetencer og kreative erhverv. Vi har en særlig tilgang til at løse opgaver og udfolde nye ideer og løsninger, vi forholder os åbne overfor alle muligheder og udfordringer, og vi gør det med en helt særlig sans for såvel æstetik, funktion og læring. 

Kreative danske virksomheder står stærkt i et globalt perspektiv 

Fra Lukas Graham til Thomas Vinterberg, fra 7’er stolen til Ganni Girls, de kreative erhverv står for en omsætning på ca. 348 mia. kr. årligt, når den afledte økonomiske aktivitet tælles med*, en høj eksportvækst og de skaber beskæftigelse, fremmer turismen og bringer globalt talent til Danmark. Alene den digitale visuelle industri, beskæftigede i 2019 17.400 personer, eller knap 9000 årsværk, i 3.600 virksomheder, og der ligger et stort dansk vækstpotentiale i at afsætte film, spil, tv, reklame og animation skabt i Danmark til det voksende globale marked. De kreative erhverv har de nøglekomponenter der skal til for at gøre os til en stærk handelsnation, respekteret rundt om i verden og med en klar selvforståelse og stor selvsikkerhed hjemme.


Den kreative økonomi kan - og vil - nå nye højder

Men den kreative økonomi har et enormt potentiale for at nå nye højder og bidrage yderligere til vores økonomiske, kulturelle og sociale velfærd. De kreative erhverv skal spille en central rolle i udvikling og gennemførelse af nye samfundsløsninger baseret på kreativitet, teknologi og videnskab og være med til at yde væsentlige bidrag til nye innovative løsninger af både klimaudfordringerne og den grønne omstilling samt presset på velfærdsydelserne.


Industrien har en afgørende rolle at spille, når vi skal finde vores vej igen efter den globale pandemi og krigen i Europa. Det er altafgørende at vi i Danmark forstår, at på længere sigt vil den kreative økonomi sandsynligvis blive en nøgledrivkraft for økonomisk vækst, som regeringer rundt omkring i verden vil kikke til for at genopbygge deres økonomier i kølvandet på den nuværende nedtur. Det er rimeligt at forvente, at vi vil se det samme billede som efter finanskrisen, hvor branchen viste sin robusthed ved at vende tilbage til sin langsigtede tendens med at vokse hurtigere end den bredere økonomi.


Øget velstand leder til øget salg af kreative produkter

Den grundlæggende drivkraft for vækst i den kreative økonomi er stadig, at når forbrugerne har et øget forbrugsniveau, og i stigende grad har fået opfyldt deres efterspørgsel efter andre produkter og serviceydelser, så er de mere tilbøjelige til at bruge den ekstra indkomst på output af den kreative økonomi. Betydningen af den kreative økonomi for den samlede økonomiske præstation vil derfor sandsynligvis vokse. Det betyder igen at dens betydning for politikudformningen sandsynligvis også vil fortsætte med at vokse, med lande mere eller mindre godt positionerede til at drage fordel af den underliggende vækst i den globale efterspørgsel. 


*Kilde: Regeringens vækstplan for kreative erhverv 2016. 


  • De kreative erhvervs betydning i dansk økonomi

    De kreative erhverv udgør en eksportvækst på 4,2 procent svarende til 92. mia. kr. i følge beregninger fra 2008-2016.

    De kreative erhverv…

    …Understøtter 117.000 arbejdspladser

    Fuldtidsbeskæftigelse: 79.200 Direkte, 37.600 Afledte effekter*

    …Bidrager samlet med 93 mia. kr. til BNP

    Værditilvækst: 63 mia. direkte, 30 mia. afledte effekter

    Omsætning: 234 direkte, 114 mia. Afledte effekter

    Selskabsskat: 6 mia. direkte, 2 mia. Afledte effekter

    *Afledte effekter: angiver hvad aktiviteten i de kreative erhverv afføder af aktivitet i andre erhverv, og hvordan de kreative erhverv indgår som input i de andre erhvervs produktion.

    Omsætning baseret på branche

    Indenlandsk salg og eksport i mia. kr.:

    Mode, møbler og interiør: 51 mia. kr. indenlandsk salg og 53 mia.kr. i eksport

    Audiovisuelle industri: 43 mia. kr. indenlandsk salg og 29 mia.kr. i eksport

    Forlag, kommunikation og reklame: 33 mia. kr. indenlandsk salg og 6 mia. kr. i eksport

    Design, arkitektur og kunst: 15 mia. kr. indenlansk salg og 3 mia. kr. i eksport

    Kilde: Regeringens vækstplan for kreative erhverv 2016.(Beregninger af Damvad, Danmarks Statistik og regeringens egne.)

    Læs rapporten: https://em.dk/publikationer/2019/vaekstplan-for-de-kreative-erhverv/










Forrige
Forrige

Blog: DCI GO! har styrket motivation og kompetencer

Næste
Næste

Lokale Aalborg startups hyldes med kontante pengepræmier